Here are answers to frequently asked questions regarding Switch King. You can use the search function (on the right hand side) to search among the articles. Another alternative to find the answer to your question is to have a look in the forum where you can also post a new question.
Our ability to assist with support related questions by e-mail is limited and we try to help out via the forum instead so that other people with similar questions can get help as well.
Contact us on e-mail for other topics: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
Varför skickas inte alltid signaler till mina enheter?
TellStick har en begränsning på hur tätt det är möjligt att skicka signaler till mottagarna. Detta är till viss del beroende på din dators konfiguration.
Om signalerna till dina enheter skickas tätare än vad din dator klarar av finns risk att de inte når fram till mottagarna.
Hur tätt Switch King skickar signaler till mottagarna finns reglerat i konfigurationsfilen för servern. Switch King har en grundinställning som är utprovad efter diverse tester och grundinställningen bör således med största sannolikhet fungera även på din dator.
Den minimala tiden som förflyter mellan att två signaler skickas till enheterna är baserat på följande nycklar i konfigurationsfilen:
<add key="pauseBetweenTransmissionsMs" value="200" />
<add key="invocationThreadSleep" value="600" />
Dessa två värden är angivna i millisekunder (ms) och summan av dessa är serverns minsta "vilotid" mellan två signaler. I exemplet ovan är alltså minsta vilotid mellan två sändningar 800ms (0,8 sekunder).
Om signalerna inte når fram till dina enheter kan du prova att öka värdet för "pauseBetweenTransmissionsMs", förslagsvis i steg om 200.
Efter att ändringen är gjord måste du starta om tjänsterna.
Hur kan jag hämta in värden från datakällor oftare än varje minut?
Sedan v0.6 av server och klient finns det möjlighet att hämta in värden från datakällor med ett tätare intervall än varje minut.
Serverinställning
I grundinställningen tittar servern var 20:e sekund för att se om det är dags att hämta in data från någon datakälla. I serverns konfigurationsfil finns möjlighet att sänka detta värde (till exempelvis 10 sekunder).
Öppna serverns konfigurationsfil och leta efter raden nedan:
<add key="dataCollectorThreadSleep" value="20000" />
Ändra detta värde till det som önskas, exempelvis:
<add key="dataCollectorThreadSleep" value="10000" />
Starta därefter om servern.
Observera: Om du har många datakällor som ska samlas in väldigt tätt finns en risk för att servern spenderar mer tid med att samla in data från datakällor än att skicka signaler till dina enheter. Om du anger ett lågt värde i inställningen ovan - se till att det inte är allt för många datakällor som är satta på att samlas in med täta intervaller.
Klientinställning
För att kunna ange att data från datakällor ska samlas in var x:e sekund (istället för var x:e minut vilket är grundinställningen) krävs att man ändrar tidsformat i klienten enligt bilderna nedan.
Vad betyder "Found nonmatching state" i serverns loggfiler?
Servern räknar med jämna mellanrum ut vilka signaler som ska skickas till varje enhet. Dessa signaler läggs sedan i en form av tidslinje. Det är denna tidslinje man ser i klienten som "Coming up" (kommande händelser).
Exempel:
En är satt att tändas vid 11:00 och släckas vid 15:00.Servern kommer vid 15:00:01 att skriva "Found nonmatching state" i sin loggfil eftersom enheten är "På" när den egentligen ska vara "Av".
"Found nonmatching state" är alltså en indikation på att signaler måste skickas till en enhet (och kommer att skickas så snart som möjligt).
Hur många enheter/datakällor kan jag som mest ha i Switch King?
I Switch King finns det ingen begränsning inlagd på hur många enheter eller datakällor du kan ha.
Vilken information behöver ni när jag skickar mail till info-adressen?
Du kan alltid skicka mail till This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it om du har några frågor om Switch King, eller om du har några förslag på ny funktionalitet.
Om du har ett problem som du behöver hjälp med så är vi tacksamma om mailet innehåller information om:
- vilken version av Switch Kings klient du använder
- vilken version av Switch Kings server du använder
- vilket operativsystem du använder (Windows XP, Windows Vista, etc)
- huruvida du använder 32-bitars eller 64-bitars operativsystem
Du får också gärna skicka med:
- Switch Kings databas
- Loggfiler från server och klient
- Information så att vi kan återskapa ditt problem
Varför går huskod från A-D på Kjell & Companys enheter?
Många av de enheter som finns i Telldus Center (och Switch King) använder samma hårdvara. Exempelvis har Kjells 50-219 och GAO "Rising Sun" i botten.
Vi utgick från GAO när vi lade upp dessa enheter, där GAO har huskod A-D och enhetskod 1-3. Switch King v0.6.0 stödjer inte fyra enhetskoder utan enbart tre.
"A" motsvarar allltså "I" i Kjells fall, "B" motsvarar "II" etc... Kombinationerna I4, II4, III4 och IV4 är ogiltiga.
Om har koden II3 på enheten kan du alltså sätta upp detta i Switch King som B3.
Varför tar det så lång tid att skicka kommandon till enheterna?
Om du har en sticka med ett batchnummer lägre än 5 kan det i vissa fall bli problem med att skicka kommandon till dina enheter.
Detta beror på att Switch King får en felsignal från drivrutinen för Tellsticken. Det kan ta lång tid för felsignalen att nå Switch King och tillåta Switch King att fortsätta köra.
Om du upplever att det tar ca 5 sekunder från det att du skickar signalen från Switch King tills dess att enheten tänds eller släcks, skicka gärna ett mail till This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .
Bifoga information om:
- Version av drivrutin (Telldus Center)
- Version av Switch King (server & klient)
- Vilket batchnummer din sticka har
Vilka enheter saknas i v0.6?
Följande enheter saknas i v0.6:
- UPM
- Roxcode
- Ikea Koppla
Vilka datumformat kan jag läsa in från datakällor?
De datakällor som Switch King arbetar mot kan läsa in datum på ett antal olika format. Exempel på datum som kan läsas in då datumet är "inbäddat i filen är:
- 2009-09-25 16:00:01;30
- 2009-09-25 16:00
När ett datum läses in från en textfil använder Switch King kommandot DateTime.Parse (en del av Microsoft .NET Framework) för att tolka datumet.
Kända problem
Switch King Server v0.5.0 - v0.5.2 kan inte hämta in datuminformation från filens innehåll om värde och datum står på samma rad i filen.
Om möjligt, lägg värde och datum på olika rader i textfilen som ska läsas in.
Hur ställer jag servern i debug-läge (felsökningsläge)?
Med servern medföljer en konfigurationsfil. I konfigurationsfilen kan ett antal parametrar ställas in som avgör hur serverdelarna ska arbeta.
Generellt sett rekommenderar vi inte att man ändrar inställningarna i konfigurationsfilen men att ändra exempelvis loggningsnivå kan underlätta felsökning. Vid utökad loggning försämras prestanda på serversidan, men det ger samtidigt ett underlag som vi kan använda.
Gör så här för att ställa servern i felsökningsläge/debugläge:
- Öppna filen "SwitchKing Service Host.exe.config" som finns i den katalog där du installerat Switch Kings serverdelar.
Filen kan öppnas i exempelvis Anteckningar (Notepad). - Leta fram raden nedan:
<add key="logSeverityThreshold" value="Status"/>
- Ändra texten "Status" till "Debug" så att raden istället ser ut som följer:
- Spara filen
- Gå till Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster.
- Leta fram Switch Kings tjänster. Stoppa och starta de tre tjänsterna.
<add key="logSeverityThreshold" value="Debug"/>
Observera att servern i felsökningsläget kan skapa stora loggfiler. Det är inte rekommenderat att köra servern i felsökningsläge under en längre tid.